Monday, June 1, 2009

Untuk tatapan bersama

Tadi menyelinap baca blog... terlink la satu blog tu... kat blog dia ada 3 hadis ni... mari la muhasabah diri bersama... ni tuk panduan kita bersama... hadis ini tidak bersifat politik... hanya untuk peringatan kepada diri ang je...
"Tidak akan masuk syurga barang siapa yang ada di dalam hatinya setimbang zarah (atom) dari sifat takbur (sombong). Berkata seorang lelaki : Sesungguhnya semua orang ingin agar pakaiannya bagus dan sandalnya bagus. Berkata Rasulullah s.a.w, sebenarnya Allah itu bagus dan cinta kepada kecantikan, takbur itu ialah menolak kebenaran dan tidak menghargai orang lain."
(Sahih Muslim)

"Barang siapa mengakui orang lain sebagai bapanya dengan sedar, kafirlah ia, barang siapa mengakui hak orang lain, tiadalah dia dari golongan kita dan pastilah akan berkedudukan dalam neraka, dan barang siapa yang memanggil seorang dengan kata 'kafir' atau 'musuh Allah' sedangkan orang itu tidak demikian, nescaya kata itu akan berbalik kepada dirinya".
(Sahih Muslim)

"Sesungguhnya di antara dosa-dosa itu ada dosa-dosa yang tidak dapat ditebus oleh sembahyang, haji dan umrah, hanya dapat ditebus dengan kerisauan hati mencari nafkah hidup".
(Riwayat Ibnu Asakir & Abu Na'im dari Abu Hurairah r.a)

5 comments:

  1. jadilah insan yg hari ini lebih baik dari semalam.... insyaAllah!!

    ReplyDelete
  2. inyallah..
    angah..aku dh ade akaun blog..add lew kat list blog mung..
    http://dahlanazmiehamizdarwisyibnudaud.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah. syukran ustaz...sukran. kem salam ummi.rindu.

    ReplyDelete